Постійно діюча наукова лабораторія інклюзивної освіти дітей з особливими освітніми потребами КЗ «ЗОІППО» ЗОР
Про організацію навчання та
виховання дітей з особливими освітнімипотребами у
загальноосвітніх навчальних закладах
Запорізької області у
2013-2014 навчальному році. Етапи планування та організації.
Інклюзивна освіта як форма
надання освітніх послуг в Запорізькій
області достатньо нова та невивчена.
Виходячи з завдань інклюзивної освіти,
що полягають в задовільнені потреб усіх
дітей в якісній освіті, їх соціалізації
та соціальній реабілітації необхідно
створити умови для розробки системи
надання спеціальних освітніх і фахових
послуг для дітей з особливими освітніми
потребами. Виходячи з існуючого
законодавства та методичних рекомендацій
з організації інклюзивного навчання
дітей з особливими освітніми потребами,
доцільним у процесі планування роботи
загальноосвітнього закладу щодо
впровадження інклюзивної освіти на
2013-2014 навчальний рік є дотримання:
● нормативно-правової
бази: Постанови КМУ від
15.08.2011 р. №872 «Про затвердження Порядку
організації інклюзивного навчання у
загальноосвітніх навчальних закладах»;
листа МОНМСУ від 18.05.12 р. №1/9-384 «Про
організацію інклюзивного навчання у
загальноосвітніх навчальних закладах»;
листа МОНМСУ від 02.01.2013 р. №1/9-1 «Про
визначення завдань працівників
психологічної служби системи освіти в
умовах інклюзивного навчання»; наказу
МОН від 06.12.10 р. №1205 «Про затвердження
Типових штатних нормативів загальноосвітніх
навчальних закладів»; Основні ідеї під час
роботи інклюзивного класу (з рекомендацій): - батьки
розглядаються як перші вчителі та
партнери; - спілкування
з сім’ями починається на початку
навчального року та
продовжується під час всього циклу
навчання. - учні
працюють парами і малими групами; вчителі визнають, що кожна дитина
розвивається у власному темпі і має
індивідуальні особливості; - учні
активно залучаються до розв’язання
проблем і планування; - вчителі створюють навчальні
ситуації, орієнтовані на прямий досвід,
суспільні взаємодії та дослідження; - вчителі
сприймають запитання дітей і скеровують
їх мислення за - допомогою
запитань, що потребують розгорнутої
відповіді; - наголос
робиться на розумінні основних понять; - учні
працюють парами і малими групами;
Для організації інклюзивного
навчання в загальноосвітніх навчальних
закладах району (міста) необхідно:
● розробити наказ по відділу
(управлінню) освіти райдержадміністрації
(міськвиконкому) про організацію
інклюзивного навчання в загальноосвітніх
навчальних закладах району (міста)
(додаток 1.);
● розробити наказ загальноосвітнього
навчального закладу щодо створення
класів з інклюзивною формою навчання
та організацію в них навчально-виховного
процесу у 2013-2014 н. р. (додаток 2). Передумовою у
забезпеченні успішності навчання дитини
з особливими освітніми потребами у
загальноосвітньому навчальному закладі
є індивідуалізація навчально-виховного
процесу. Індивідуальне планування
навчально-виховного процесу має на
меті:
– розроблення комплексної
програми розвитку дитини з особливими
освітніми потребами, що допоможе
педагогічному колективу закладу
пристосувати середовище до потреб
дитини;
– надання додаткових послуг та
форм підтримки у процесі навчання; Індивідуальна
програма
розвитку розробляється групою фахівців
(заступник директора з навчально-виховної
роботи, вчителі, асистент вчителя,
психолог, вчитель-дефектолог та інші)
із обов’язковим залученням батьків,
або осіб, які їх замінюють, з метою
визначення конкретних навчальних
стратегій і підходів до навчання дитини
з особливими освітніми потребами. Вона
містить загальну інформацію про учня,
систему додаткових послуг, види необхідної
адаптації та модифікації навчальних
матеріалів. Індивідуальна програма
розвитку розробляється на один рік.
Двічі на рік (за потребою частіше)
переглядається з метою її коригування.
Зокрема, коли у дитини виникають труднощі
у досягненні зазначеної мети, чи навпаки
виникає необхідність перейти до
наступного рівня складності виконання
завдань. Оформлення та ведення відповідної
документації покладається на асистента
вчителя. Відповідно до наказу Міністерства
освіти і науки України від 06.12.2010 р. №1205
«Про затвердження Типових штатних
нормативів загальноосвітніх навчальних
закладів» у школах де запроваджується
інклюзивне навчання, може вводитися
посада вихователя (асистента вчителя)
для роботи з учнями, які мають
вади розумового та (або) фізичного
розвитку, з розрахунку 0,5 ставки на клас,
у якому навчаються такі діти. При введенні ставки асистента
вчителя в інклюзивному класі розробляється
відповідна посадова інструкція та
визначаються обов’язки вчителя,
асистента вчителя та діяльність, яку
вони виконують спільно. Навчально-виховний процес в
класах з інклюзивним навчанням у
загальноосвітніх навчальних закладах
здійснюється відповідно до робочого
навчального плану школи, складеного на
основі Типових навчальних планів
загальноосвітніх навчальних закладів,
затверджених Міністерством освіти і
науки, молоді та спорту України (лист
МОНМСУ від 20.05.2013 р. №1/9-349 «Про навчальні
плани загальноосвітніх навчальних
закладів та структур 2013/2014 навчального
року), з урахуванням потреб учня та
особливостей його психофізичного
розвитку. Так робочі навчальні плани
на 2013/2014 навчальний рік для загальноосвітніх
навчальних закладів для дітей, які
потребують корекції фізичного та (або)
розумового розвитку складаються: І ступінь (підготовчий, 1-4 класи)
– за Типовими навчальними планами
спеціальних навчальних закладів цього
типу, затверджених наказом МОН України
від 03.11.2004 р. №849 (зі змінами, внесеними
наказом МОН України від 11.09.2009 р. №852); ІІ ступінь (5-10) класи – за Типовими
навчальними планами спеціальних
навчальних закладів цього типу,
затверджених наказом МОН України від
26.08. 2008 р. №778 (зі змінами, внесеними
наказом МОН України від 11.09.2009 р. №852);
11 класи – за Типовими навчальними
планами спеціальних навчальних закладів
цього типу, затверджених наказом МОН
України від 02.11.2004 р. №842, з урахуванням
змін, затверджених наказом МОН України
від 22.08.2005 р. №489. Для дітей з особливими освітніми
потребами, які мають інтелектуальні порушення та зі
складними вадами розвитку (вадами слуху,
зору, опорно-рухового апарату в поєднанні
з розумовою відсталістю, затримкою
психічного розвитку) на основі робочого
навчального плану школи розробляється
індивідуальний навчальний план з
урахуванням рекомендацій
психолого-медико-педагогічної консультації
та на основі Типових навчальних планів
спеціальних загальноосвітніх навчальних
закладів для дітей, які потребують
корекції фізичного та (або) розумового
розвитку. Індивідуальний
навчальний план визначає перелік
навчальних предметів, послідовність
їх вивчення, кількість годин, що
відводяться на вивчення кожного предмета
за роками навчання, та тижневу кількість
годин. У плані враховуються додаткові
години на індивідуальні і групові
заняття, курси за вибором, факультативи
тощо (додаток 6). Порядком організації
інклюзивного навчання у загальноосвітніх
навчальних закладах, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України
від 15 серпня 2011 р. № 872, визначено, що у
загальноосвітніх навчальних закладах
здійснюється психолого-педагогічне
супроводження дітей з особливими
освітніми потребами працівниками
психологічної служби (практичними
психологами, соціальними педагогами)
таких закладів та відповідними
педагогічними працівниками.
Додаток 1. Зразок наказу відділу (управління)
освіти райдержадміністрацій (міськвиконкомів) про організацію
інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах
району (міста)
Н А К А З від ________ №_____
Про організацію інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах району
На підставі Закону України «Про
внесення змін до законодавчих актів з
питань загальної середньої та дошкільної
освіти щодо організації навчально-виховного
процесу» від 06.07. 2010 р. № 244-VI, Постанови
Кабінету Міністрів України від 15. 08.
2011року № 872 «Про затвердження порядку
організації інклюзивного навчання в
загальноосвітніх навчальних закладів»,
витягів з протоколу засідання
психолого-медико-педагогічної консультації
та з метою реалізації права дітей з
особливими освітніми потребами на
освіту за місцем проживання, їх
соціалізацію та інтеграцію в суспільство, НАКАЗУЮ: 1. Організувати класи з інклюзивною
формою навчання в загальноосвітніх
навчальних закладах району (міста):
– назва навчального закладу на
базі 3-А, 3-Б…. 2. Затвердити години для проведення
корекційно-розвиткових занять в
індивідуальному навчальному плані
учнів в кількості (від 3 до 8 год. на
тиждень):
– Назва навчального закладу,
клас – 4години;
– Назва навчального закладу,
клас – 3години. 3. Директорам загальноосвітніх
навчальних закладів ПІП: 3.1. Призначити вчителя-логопеда,
вчителя-дефектолога, практичного
психолога для проведення
корекційно-розвивальних занять. 3.2. Розробити та
затвердити індивідуальні навчальні
плани на основі Типових навчальних
планів спеціальних загальноосвітніх
навчальних закладів для дітей, які
потребують корекції фізичного та (або)
розумового розвитку з урахуванням
висновку та рекомендацій
психолого-медико-педагогічної
консультації. 3.3. Розробити індивідуальну
програму розвитку з обов’язковим
залученням батьків, або осіб, які їх
замінюють, з метою визначення конкретних
навчальних стратегій і підходів до
навчання дітей з особливими освітніми
потребами. 3.4. Здійснювати оцінювання
навчальних досягнень дітей з особливими
потребами згідно з критеріями оцінювання
навчальних досягнень учнів та обсягом
матеріалу, визначеним індивідуальним
навчальним планом. 3.5 Залучати дітей з особливими
освітніми потребами до позакласних та
позашкільних заходів з урахуванням її
інтересів, нахилів, здібностей, побажань,
індивідуальних особливостей
навчально-пізнавальної діяльності та
стану їх здоров’я. 4. Відповідальним за організацію,
стан та якість впровадження інклюзивного
навчання в загальноосвітніх навчальних
закладах призначити ____________________ 5. Централізованій бухгалтерії
відділу (управлінні) освіти з _______року
провести необхідні нарахування та
здійснити оплату вчителям, що здійснюють
корекційно-розвиткове навчання дітей
з особливими освітніми потребами. 6. Контроль за виконанням даного
наказу залишаю за собою.
Начальник відділу (управління)
освіти ___________________ Додаток 2. Зразок наказу загальноосвітнього
навчального закладу щодо організації інклюзивного навчання
Н А К А З від ________ №_____
Про створення класів з інклюзивною формою навчання та організацію в них
навчально-виховного процесу у 20__-20__ н.р.
На підставі Закону України «Про
внесення змін до законодавчих актів з
питань загальної середньої та дошкільної
освіти щодо організації навчально-виховного
процесу» від 06. 07. 2010 р. № 244-VI, Постанови
Кабінету Міністрів України від 15. 08.
2011 р. № 872 «Про затвердження порядку
організації інклюзивного навчання в
загальноосвітніх навчальних закладів»,
витягів з протоколу засідання
психолого-медико-педагогічної консультації
та з метою реалізації права дітей з
особливими освітніми потребами на
освіту за місцем проживання, їх
соціалізацію та інтеграцію в суспільство, НАКАЗУЮ: 1. Створити у 20__–20__ навчальному
році класи з інклюзивною формою навчання
(списки дітей з особливими освітніми
потребами подаються у додатку до цього
наказу) 1-А, 1-Б, 2-А, 2-Б….. 2. Призначити асистентами вчителів: 1-А – ПІП 1-Б – ПП 3. Асистентам учителів ПІП
забезпечити: 3.1. виконання посадових обов’язків
асистента вчителя (додаток 3); 3.2. соціальний супровід дітей з
особливими освітніми потребами; 3.3. до 16.09.20__ р. спільно з учителями
початкових класів (відповідного
інклюзивного класу), батьками дітей з
особливими освітніми потребами,
практичним психологом, корекційним
педагогом, соціальним педагогом та
заступником директора з навчально-виховної
роботи здійснювати розробку індивідуальної
програми розвитку (за потреби
індивідуального навчального плану) та
його виконання протягом навчального
року; 3.4. у випадку, коли дитина навчається
за індивідуальним навчальним планом
здійснювати відповідне календарне та
по урочне планування. 4. Покласти відповідальність за
збереження здоров’я учнів з ООП
інклюзивних класів на асистентів
учителів ПІП та вчителів початкових
класів ПІП. 5. Вчителям початкових класів
ПІП забезпечити особистісно зорієнтований
підхід до організації навчально-виховного
процесу, враховуючи особливі освітні
потреби учнів. 6. Для проведення корекційно-розвиткових
занять надати ___ години вчителю
___________________________. 7. Здійснювати оцінювання
навчальних досягнень дітей з особливими
потребами згідно з критеріями оцінювання
навчальних досягнень учнів та обсягом
матеріалу, визначеним індивідуальною
навчальною програмою. 8. Залучати дитину з особливими
освітніми потребами до позакласних та
позашкільних заходів з урахуванням її
інтересів, нахилів, здібностей, побажань,
індивідуальних особливостей
навчально-пізнавальної діяльності та
стану здоров’я. 9. Практичному психологу
___________________________: 9.1. надавати систематичну
консультативну допомогу вчителям
початкових класів, вчителям з предметів,
які викладають у класах з інклюзивною
формою навчання, у створенні сприятливих
умов адаптації учнів з ООП, психологічно
комфортного перебування в учнівських
колективах; 9.2. вивчити стан адаптації учнів
з ООП класів з інклюзивною формою навчання; 9.3. здійснювати психолого-педагогічний
супровід:
– дітей, які мають особливості
психофізичного розвитку, проводити
індивідуальну роботу, сприяти успішній
адаптації до навчання та перебування
в учнівських колективах;
– родин, у яких виховуються діти
з ООП, проводити індивідуальні консультації
для батьків, тренінги. 10. Заступнику директора з
навчально-виховної роботи __________: 10.1. взяти під контроль:
– організацію навчання учнів з
особливими освітніми потребами у класах
з інклюзивною формою навчання;
● проведення корекційно-розвиткових
занять відповідними вчителями;
● здійснення аналізу результативності
навчально-виховного процесу в класах з інклюзивною
формою навчання та рівня навчальних досягнень учнів з
ООП. 11. Контроль за виконанням даного
наказу залишаю за собою.
Директор школи _________
Додатки
Відповідно до листа Міністерства
освіти і науки, молоді та спорту України
від 02.01.13 р. №1/9-1 «Про визначення завдань
працівників психологічної служби
системи освіти в умовах інклюзивного
навчання»: Завдання практичного
психолога щодо організації інклюзивного
навчання загальноосвітнього навчального
закладу: 1. Виявлення дітей, у яких виникають
труднощі у навчанні, спілкуванні та
взаємодії з оточуючими; визначення
причин цих труднощів; при потребі,
скерування до відповідних фахівців з
метою встановлення причин та надання
допомоги. 2. Виявлення причини соціального
неблагополуччя або затримки у розумовому
розвитку дитини шляхом спостережень,
аналізу навчальної документації,
проведення консиліумів з вчителями. 3. Проведення спостереження за
дитиною з метою вивчення її індивідуальних
особливостей, схильностей, інтересів
та потреб. 4. Участь, у межах своєї компетенції,
у складанні розгорнутої психолого-педагогічної
характеристики на дитину та її
індивідуального плану розвитку. 5. Участь в підготовленні документів
для розгляду на засіданнях
психолого-медико-педагогічних
консультацій. 6. Ознайомлення з
висновками і рекомендаціями
психолого-медико-педагогічних консультацій
щодо організації навчання дитини та
надання їй додаткових послуг; розробка
індивідуального плану корекційно-розвиткової
роботи. 7. Участь у розробці необхідної
адаптації навчальних матеріалів,
підходів, а саме, надання рекомендацій
педагогам щодо врахування особливостей
навчально-пізнавальної діяльності
дитини при визначенні форм і методів
роботи з нею. 8. Сприяння створенню позитивного
мікроклімату в колективі, проведення
заходів, спрямованих на профілактику
стигматизації і дискримінації у шкільному
оточенні, формування дружнього та
неупередженого ставлення до дитини з
особливими освітніми потребами. 9. Надання у межах своєї компетенції
консультативно-методичної допомоги
педагогам у роботі з дитиною. 10. Налагодження співпраці з
фахівцями, які безпосередньо працюють
з дитиною з особливими освітніми
потребами та приймають участь у
розробленні індивідуальної програми
розвитку. Завдання соціального
педагога щодо організації інклюзивного
навчання загальноосвітньому навчальному
закладі: 1. Захист і забезпечення прав і
свобод дитини з особливими освітніми
потребами в умовах навчального закладу
та під час перебування дитини в сім’ї. 2. Виявлення дітей, у яких виникають
труднощі спілкуванні та взаємодії з
оточуючими або які проживають у сім’ях,
які опинилися у складних життєвих
обставинах. 3. Визначення соціальних питань,
які потребують негайного вирішення
причин та труднощів; при потребі,
скерування до відповідних фахівців з
метою надання відповідної допомоги. 4. Визначення статуту дітей з
особливими освітніми потребами в
колективі, надання рекомендацій
класоводу, класному керівникові щодо
шляхів ефективної інтеграції такої
дитини в колектив однолітків, формування
позитивного мікроклімату в дитячому
колективі. 5. Поширення інформації про засади
інклюзивного навчання серед педагогів,
батьків, дітей з метою формування
дружнього та неупередженого ставлення
до дитини з особливими освітніми
потребами. 6. Участь у складанні розгорнутої
психолого-педагогічної характеристики
на дитину та її індивідуального плану
розвитку; участь в роботі
психолого-педагогічного консиліуму. 7. Забезпечення дитини з особливими
освітніми потребами та її батьків
інформацією про інфраструктуру
позашкільних навчальних закладів у
мікрорайоні, місті, селі, сприяння щодо
участі дитини в гуртках, секціях з
урахуванням її можливостей. 8. Представлення інтересів дитини
з особливими освітніми потребами у
відповідних органах і службах.
Гол.наук. співр. Лупінович
К.С. 236-30-98
Завантажити файл
|